Desatoro neplytvania

Potravinový odpad sa stal súčasťou nášho každodenného života. Jediný, kto to môže zmeniť, sme my. Napríklad tak, že zaradíme tieto tipy do našej dennej rutiny. 

1. Nenakupujte, keď ste hladní

Nemáme síce k dispozícii štúdiu vedcov z prestížnej americkej univerzity, ktorí by skúmali koreláciu medzi nakupovaním nalačno a množstvom kúpeného jedla, ale vlastné skúsenosti nás naučili, že nemáme chodiť nakupovať s prázdnym žalúdkom. Hladný človek v obchode je ako uragán, berie so sebou všetko a neobzerá sa späť. Odporúčame sa preto pred nákupom občerstviť aspoň dvomi dcl džúsu, banánom alebo iným snackom.

2. Plánujte

V dnešnej uponáhľanej dobe je plánovanie celkom náročné, práve preto by sme mali nakupovať častejšie a menšie množstvá. Plánujte si dopredu, čo budete jesť a vytvorte si pred každou návštevou obchodu nákupný zoznam. Pri písaní zoznamu si skontrolujte chladničku, chlebník a špajzu a nakúpte len to a toľko, čo potrebujete. Aby ste naozaj kúpili len toľko, koľko máte na zozname, držte sa zlatého pravidla číslo 1 a nakupujte na váhu. Odporúčame bezobalové obchody a trhy, vyhnete sa plytvaniu aj plastom!

3. Všímajte si dátumy spotreby a minimálnej trvanlivosti

Až tretina Slovákov nevie s určitosťou povedať, aký je rozdiel medzi dátumom spotreby a minimálnej trvanlivosti. Naučte sa rozlišovať medzi týmito dátumami. Plánujete zjesť smotanu ešte v ten deň? Vezmite si tú, ktorej dátum spotreby končí skôr. A naopak ☺

4. Udržujte si zdravú chladničku

Chladnička je chrámom našich kuchýň. Mali by sme ju udržiavať čistú a zbytočne ju neprepĺňať. Teplota v nej by mala byť od 1 do 5°C. 

  • EXTRA TIP – Teplota v chladničke často stúpa, keď je upchaná filtrácia. 

5. Meňte umiestnenie jedla

Či už sa bavíme o chladničke alebo špajzi, pri novom nákupe presuňte staršie potraviny dopredu a nové dozadu (princíp FIFO alebo First In First Out). Vyčleňte si box, do ktorého budete dávať tie potraviny, ktoré musia byť zjedené najskôr a umiestnite ho tak, aby bol na očiach. 

6. Pri varení produkujte čo najmenej odpadu

Nevarte ako pre regiment, ale len toľko, koľko viete, že zvládnete zjesť. Z každej suroviny sa snažte využiť čo najviac, nevyužité zvyšky potravín správne uskladnite. Pri varení sa inšpirujte Zero Waste kuchármi a kuchárkami. 

7. Využite zvyšky

Mäkké ovocie, zoxidovaná alebo gumená zelenina nie sú síce vábivé svoj výzorom a konzistenciou, ale môžu byť spotrebované do smoothies, pomazánok alebo polievok. Oschnutý chlebík sa dá zatoastovať, alebo využiť do polievky! Stačí trochu pogúgliť alebo prebrowsovať našu stránku a zaručene natrafíte na skvelé recepty, pri tvorbe ktorých sa fantázii medze nekládli!

8. Podeľte sa o jedlo

Sharing is caring! S rodinou, susedmi, priateľmi alebo aj cudzincami prostredníctvom Facebookovej skupiny Delené.

9. Konzervujte

Nezjete celý bochník chleba alebo celý hrniec polievky? Zamrazte ich a keď na vás prídu lenivé dni, stačí len otvoriť mrazák, ohriať ich a o večeru je postarané. Takmer každé ovocie sa dá usušiť buď v rúre alebo sušičke. Fermentovať sa dá tiež takmer úplne všetko! Ďalším spôsobom, ako zakonzervovať jedlo tak, aby čo najdlhšie vydržalo, je zavariť ho. Zavariť sa dajú nielen uhorky, ale aj jablká, lečo či segedín! 

10. Merajte si svoj potravinový odpad a.k.a ste to, čo nezjete

Štatistiky jasne hovoria o tom, že mnoho ľudí si plytvanie jedlom vôbec neuvedomuje, pritom samotné „precitnutie“ dokáže značne znížiť mieru plytvania. Hmotnosť vyhodeného jedla si zapisujte do kalendára a na konci mesiaca si zrátajte celkové množstvo. Spoiler alert: pravdepodobne vás čaká nemilé prekvapko.

BONUS: Kompostujte

Nejakému tomu odpadu sa predsa len vyhnúť nedá, bio odpad však môžete využiť vo svojej záhradke alebo ním pohnojiť izbové rastlinky.

A nezabudnite, že vyhadzovanie jedla je vyhadzovanie vašich peňazí (priemerná domácnosť takto ročne vyhodí viac ako 300 Eur). Viac o tom, ako doma menej plytvať, nájdete v našej príručke alebo na našom blogu.