Vladimír Eliáš je prototyp človeka – startupistu 21. storočia, ktorých naša planéta rozhodne potrebuje. Je vývojár, vizionár, biznismen a environmentálne zodpovedný mladý človek, ktorý najviac prekvapuje svojou skromnosťou. Ako by si vôbec neuvedomoval, že jeho aplikácia už čoskoro pretvorí spôsob, akým sa na Slovensku poskytujú gastro služby. A to tak, aby sa neplytvalo jedlom!
Vladimír so svojím tímom stojí za novou aplikáciou Eatster, prostredníctvom ktorej sa objednáva jedlo rýchlo, efektívne a pohodlne. Jej mobilnú verziu, ktorú nazývajú „samooblužný kiosk do vrecka“, si na Android aj iPhone môžeš stiahnuť zadarmo už niekoľko mesiacov, funguje zatiaľ v Bratislave, Prešove a v Košiciach.
Fyzické kiosky budeš po lockdowne vídavať na festivaloch, vo food courtoch a všade tam, kde sa doteraz na jedlo a pitie čakalo v radoch. Nás aplikácia zaujala najmä vďaka zvýhodneným ponukám v dopredaji, prostredníctvom ktorých môžeš pomôcť reštauráciám zachrániť jedlo.
V tomto rozhovore sa taktiež dozviete, prečo nemá Eatster nič spoločné s donáškovou službou, ako bude s Eatsterom vyzerať objednávanie jedla po pandémii a prečo by sme rozhodne nemali jedlo z dopredaja vnímať negatívne.
Vlado, ty stojíš za aplikáciou Eatster a si aj CEO rovnomenného startup-u. Predtým než sa pobavíme o tejto appke, povedz nám niečo o sebe a tvojich doterajších skúsenostiach.
Pôvodne som Android vývojárom a produktovým manažérom. Pracoval som v Rakúsku a v Čechách, kde som aj študoval a kde sme mali vlastné developerské štúdio, ktoré som spoluzakladal. Krátkodobejšie študijné pobyty som absolvoval na Taiwane a v Južnej Kórei, no takisto v Kalifornii, kde som pôsobil aj v Silicon Valley. To bol môj sen. Tam som začal aktívne prezentovať aj aplikáciu Eatster na rôznych súťažiach. No Eatster rozhodne nie som len ja, ale je za ním celý skvelý tím ľudí. Aktuálne je nás dvanásť, šiesti tvoríme jadro. Spoluzakladateľom je Patrik Preščák, ktorý sa ku mne pripojil po mojom príchode na Slovensko.
Vaša aplikácia má niekoľko funkcionalít, využití, je za ňou viditeľne množstvo nápadov a práce. Ako by si zhrnul Eatster v jednej vete?
Digitalizácia predajných kanálov reštaurácií prostredníctvom mobilných aplikácií, samoobslužných kioskov či napríklad QR kódových nálepiek na stoloch. Naša aplikácia reaguje na digitalizáciu predajných kanálov veľkých reštauračných značiek, ktoré takto „rozmaznávajú“ svojich zákazníkov. To môže mať za následok, že zákazník začne mať tieto očakávania aj v iných reštauráciách a prevádzkach, ktoré ale nemajú zdroje a know-how, aby im tento komfort zabezpečili. Našim zámerom je vyplniť túto medzeru.
Čo si máme predstaviť pod samoobslužným kioskom?
Našu mobilnú aplikáciu voláme samoobslužný kiosk do vrecka a už spúšťame aj fyzické kiosky, ktoré sú určené pre objednávanie vo viacerých prevádzkach naraz. Napríklad sa idete s rodinou najesť do food courtu, ale každý máte chuť na inú kuchyňu. Miesto toho, aby ste čakali 4-krát v rade, alebo každý niekde inde, objednáte a zaplatíte si všetko cez samoobslužný kiosk. Uplatnenie týchto kioskov vidíme v spomínaných food courtoch, na festivaloch, v rôznych strediskách, kde sa nachádza viacero gastro prevádzok ako napríklad letiská, lyžiarske strediská alebo kúpaliská.
A čo môžem robiť s QR kódom?
Na každom stole v konkrétnej reštaurácii budeš mať nálepku, ktorú vieš cez Eatster oskenovať a objednať si na stôl bez toho, aby si čakala na obsluhu alebo pri skupine ľudí riešila, kto koľko platí, pretože si môžeš individuálne vyklikať položky, ktoré chceš zaplatiť. QR kód je dobrým riešením nielen pre reštaurácie, ale aj pre vlaky s reštauračným vozňom alebo bary, ktoré síce nepripravujú jedlo, no vedia ti ho priniesť zo susednej prevádzky.
Som reštaurácia, prečo by som sa mala zaujímať o tvoju aplikáciu?
Ako majiteľka reštaurácie chceš mať z denného obratu čo najviac, takže sa snažíš zákazníkov presúvať z donáškových služieb späť na prevádzku, nakoľko donáška ťa vychádza draho a navyše nechceš so svojím zákazníkom stratiť kontakt. O to sa snažíme aj my a navyše sme niekoľkonásobne lacnejší než donáškové služby. Takisto počas pandémie nechceš nechať zákazníkov čakať pred reštauráciou. A v neposlednom rade chceš držať krok s dobou a zefektívňovať chod tvojej kuchyne. V našom systéme máš množstvo funkcionalít, vďaka ktorým si môžeš vytvárať napríklad happy hours a presúvať položky do dopredaja.
Prečo by som si mala stiahnuť Eatster ako užívateľ?
Pretože sme na Slovensku jediní svojho druhu, netreba si nás mýliť s donáškovou službou. Základný rozdiel je ten, že my fungujeme na princípe „takeaway“ alebo „dine in“ a vieme ťa obslúžiť rýchlejšie, lacnejšie, ekologickejšie a v konečnom dôsledku je aj jedlo čerstvejšie. Nás použiješ v reštaurácii, vo vlakovom vozni, na hudobnom festivale, alebo počas prechádzky na čerstvom vzduchu. Cez Eatster si vieš objednávku naplánovať vopred na určitý čas, appka ti presne povie, kedy si po jedlo môžeš prísť. Eatster ti tiež dáva možnosť sledovať svoje obľúbené reštaurácie a dostávať notifikácie o novinkách, akciách a dopredajoch. Novou službou je drive-in, kedy ani nemusiš vychádzať z auta, len zaparkuješ na Eatster dedikovanom mieste pri reštaurácii a obsluha ti objednávku prinesie. Toto je aktuálne využitie Eatstera, no po pandémii ti naša aplikácia poskytne oveľa viac. Budeš mať lepší prehľad a väčšie pohodlie pri objednávaní jedla v samotných prevádzkach alebo na podujatiach, kde už nebudeš musieť čakať na objednanie alebo zaplatenie ani na obsluhu, ani v dlhom rade.
Ako ste sa s vývojom Eatstera museli prispôsobiť pandemickej situácii?
Aplikáciu sme vyvíjali ešte dávno pred pandémiou a nikto nečakal, že o pár mesiacov budeme mať pomaly zakázané vychádzať z domu. Pôvodne sme rátali s tým, že fyzické kiosky budú hlavným ťahúňom Eatstera. Práve kvôl pandémii sme ich však posunuli úplne do úzadia a investovali sme viac do mobilnej appky a užívateľský zážitok sme priorizovali pre „take-away“. No v našom ponímaní má pandémia aj pozitívny efekt, pretože výrazne urýchlila digitalizáciu služieb tým, že presunula spotrebiteľské správanie do online priestoru. Preto veríme, že si Eatster nájde na Slovensku dobré uplatnenie aj v segmente, ktorý sa za posledných sto rokov inovoval len minimálne.
Ako bojuje Eatster proti plytvaniu potravinami?
Priznám sa, že toto nie je hlavná funkcia aplikácie, ale je jej dôležitou súčasťou. Funkcionalita dopredaja umožňuje reštauráciám spravovať si svoje menu tak, že keď navaria napríklad o 10 porcií viac, tak ich môžu ponúknuť lacnejšie, pretože o pár hodín by ich už museli vyhodiť nie kvôli tomu, že jedlo je zlé, ale kvôli prísnym hygienickým normám. V ponuke máme aj kaviarne, ktoré takto ponúkajú aj dezerty. Tieto dopredajové položky sú v ponuke zvýraznené tak, aby ti hneď udreli do očí.
Koľko reštaurácií aktuálne využíva túto možnosť?
Presné číslo ti nepoviem, pretože momentálne pribúda každý deň asi 5 reštaurácií, ktoré dopredaje začínajú používať. Aktuálne prebieha kampaň, kedy si z dopredajového jedla neberieme žiadnu províziu, pretože chceme túto tému viac propagovať. Chceme tiež reštaurácie naučiť túto službu využívať, pretože sme zistili, že mnohé z nich nevedia, ako ju použiť, alebo na ňu zabúdajú. Zatiaľ sa bavíme o desiatkach zachránených jedál, ale verím, že postupne to bude lepšie, čo vidíme aj na pribúdajúcom počte dopredajov.
To je dobre, že záujem reštaurácií sa zvyšuje a že si množstvo zachráneného jedla viete presne odmerať, ako je na tom záujem ľudí?
Záujem u ľudí sa takisto postupne zvyšuje, zároveň ale máme pocit, že sa ľudia toho boja, že si myslia, že jedlo v dopredaji nie je v poriadku. Preto sa snažíme komunikovať, že takémuto jedlu naozaj nič nie je, že 10 sekúnd dozadu sa ešte predávalo za normálnu cenu a my sa ho tou nižšou cenou len snažíme predať, aby sa nemuselo vyhodiť. Reštaurácia si môže pre dopredajové jedlo nastaviť vlastnú zľavu, no musí to byť minimálne 20 percent. Dopredaje mnohí stále vnímajú negatívne, no je to práve naopak, sú pozitívnym signálom, že reštaurácia sa snaží zákázníkom dávať čo najčerstvejšie jedlo.
Nezáujem zo strany reštaurácií aj zákazníkov bol identifikovaný ako hlavný problém 3 – 4 roky dozadu, keď sa nepodarilo preraziť aplikácii Hungry Slovak zameranej výhradne na dopredaje. Z vlastnej skúsenosti viem, že ani foodsharing tu nefunguje až tak dobre. Majú u nás aktuálnom nastavení spoločnosti takéto projekty vôbec zmysel?
Nemyslím, že by sme mali hľadať problém v ľuďoch alebo v reštauráciách. Osobne sa snažím vždy pozerať na to tak, že ak niečo nefunguje, robíme niečo zle my a radšej budem hľadať spôsoby ako to zlepšiť, zautomatizovať, spopularizovať. Myslím, že by veľmi pomohlo spopularizovať túto tému u verejnosti aj u reštaurácií, pretože dopredaj by nemal byť vnímaný ako negatívna reklama, práve naopak.
Dúfame, že aj tento rozhovor tomu napomôže. No pravdou je, že Eatster by fungoval aj bez dopredajov. Pre vás je to aktuálne práca navyše, do toho ešte pandémia. Prečo ste si takto „sťažili“ prácu?
Food waste vnímam ako problém už dlhšie, páči sa mi idea boja proti plytvaniu a v zahraničí som bol sám používateľom aplikácií proti plytvaniu potravinami. Svoju aplikáciu som preto nemohol spustiť bez toho, aby som tam zakomponoval niečo, na čom mi naozaj záleží a k čomu môžem svojím dielom prispieť aj ja. Všeobecne nám ide o to, aby bol Eatster zelený nielen logom, ale aby mal udržateľné nápady, sám sa zaujímam aj o ekológiu a udržateľné inovácie. Eatster je zelený aj tým, že vyzýva ľudí, aby si po jedlo chodili sami, pretože stovky až tisíce áut je každodenne na cestách len preto, aby nám doviezli hranolky. A to určite nie je v poriadku, aj keď vítam iniciatívu cyklo donášok. Momentálne sa snažíme hľadať cestu, ako robiť udržateľnejšie balenie.
USA je okrem iného svetovým lídrom aj v plytvaní jedlom. Ako si food waste vnímal počas svojho pôsobenia v Amerike?
Ameriku by som určite nevnímal ako jeden štát. Tam, kde som strávil najviac času ja, v Kalifornii, sú ľudia zmýšľaním podobní Európanom, sú inovatívni a snažia sa žiť ekologicky. Nedokážem si spomenúť na situáciu, ktorá by mi v tomto zmysle udrela do očí. Ale môže to byť aj mojou bublinou, v ktorej som sa vyskytoval a ktorú prevažne tvorili startupisti.
Čo čaká Eatster v najbližších týždňoch? Spúšťate nejaké novinky?
Konečne spúšťame náš kiosk, zatiaľ iba v košickom obchodnom centre Optima, ktorý bude taktiež informovať o dopredajoch, no záujem prejavili už aj iné prevádzky. Naše kiosky budete môcť nájsť aj na vlakových staniciach a QR kódy vo vlakoch. Nové reštaurácie pribúdajú každý deň, čo môžete sledovať cez aplikáciu alebo mapku reštaurácií, ktorú nájdete na našom webe. Vylepšujeme aj rozdelenie účtu na stole a čoskoro uvedieme aj novú funkcionalitu „pozývanie“, pomocou ktorej budeš môcť pozvať niekoho na kávu, obed alebo večeru. V tomto zmysle budeme spúšťať aj kampaň, o ktorej v tejto chvíli nemôžem prezradiť viac, ale myslím, že užívatelia sa majú na čo tešiť.
Vlado s tímom nevyvinul aplikáciu primárne na záchranu jedla, ale rozšíril ju aj o tento aspekt, pretože chce bojovať proti plytvaniu. Rozhodne si na tejto funkcii nezaložil biznis model, práve naopak, pridal si prácu, a pre nás je preto hrdinom on aj celý jeho tím. Koľko jedla zachránia, to závisí aj od teba! Prajeme Eatsteru veľa nových uvedomelých reštaurácií aj užívateľov a dúfame, že hnusoba už čoskoro odíde, aby sa záchranná akcia tímu Eatster mohla spustiť naplno aj v tvojom meste!